Over 13.000 er skrevet op til en lejebolig i Greve. Da der er flere som er opskrevet til flere boliger, så er tallet for antal borgere nok nærmere 5.000. Det er mange, og er et vink med et vognstang til os politikere om at der mangler lejeboliger.

Der er ingen kommune der kan leve med kun at have ejerboliger. Det er vigtigt at vi har billige lejeboliger, af flere grunde. Vi skal have nogle boliger til de unge der flytter hjemmefra første gang. Vi skal have boliger til de ældre som gerne vil flytte ud af deres hus, og måske ikke kan passe have længere.

Vi må og skal også have billige lejeboliger til de mange med børn som bliver skilt. Det er vigtigt for at man kan blive i sit nærområde, og dermed være tæt på ens børn, selvom man er havnet i en skilsmisse.

Fra den socialdemokratiske gruppe ønsker vi at der bliver bygget flere almene boliger.
Det er der flere grunde til. For det første er almenboliger ofte billigere, og tit er der endog stor forskel.Det er vigtigt at have billige boliger, så alle har mulighed for at få en bolig. Særligt med de beskæringer der har været på de offentlige ydelser, sætter det flere familier under pres.

En anden fordel ved almene boliger, er at vi som kommune kan kræve anvisningsret over boliger, og dermed bestemme hvem der skal bo der. Det kan vi ikke kræve med private lejeboliger. Derudover er det et lovkrav at der er en venteliste til almene boliger. Private bestemmer 100% over hvem der må flytte ind i deres boliger. Dermed kan vi ikke sikre, at man får løst de udfordringer man har, og heller ikke at Greve borgere får boligerne.

Derfor foreslår vi, at man bygger almene boliger på boligøerne i Karlslunde på Langagergård, samt i Tune på Tune NØ. Det ser vi gerne sker som byggeri i kombination med ejer- eller andelsboliger. På den måde, får man et godt match af forskellige beboere.

Hvorfor det nuværende flertal med Venstre i spidsen, er imod at bygge flere almene boliger, forstår vi simpelthen ikke. De kommer ikke med andet svar end at de ikke vil have de bliver fyldt op med flygtninge. For det første er det jo ikke rigtigt. Vi bestemmer hvor mange flygtninge der evt. skulle have en bolig, og det ville aldrig blive mere end nogle stykker. Derudover kan vi undre os over at Venstre ikke vil have flygtninge får en bolig. Hvor skal de så sove og bo?

Så fordi at flygtninge kan risikere at blive tildelt et par boliger i et alment byggeri, så kan vi ikke hjælpe de tusindvis af Greveborgere som er på venteliste til en lejebolig. Det giver ingen mening.