Nye møbler på skolerne

Inventaret på vores folkeskoler er generelt meget slidt, og trænger til udskiftning.

Særligt skoleborde og stole trænger til at blive prioriteret, hvilket vi ved selvsyn har konstateret, når vi besøger skolerne. Vi er endvidere af administrationen for nyligt oplyst, at behovet er presserende, da gammelt inventar er et generelt problem på de fleste skoler. Greve kommune har ’flere sager med kommunens forsikringsselskab’, hvor gammelt inventar ødelægger elevernes tøj.

Det ønsker vi socialdemokrater at gøre noget ved. Meget har ændret sig de sidste 20 år, som er møblernes gennemsnitsalder flere steder. Helt op til + 45 år!

Undervisningen og måden vi bruger skolerne på, har ligeledes ændret sig. Tidssvarende inventar er et stort ønske fra skolebestyrelserne og ledelserne på skolerne. Det er en større investering, og skolerne har i dag ikke mulighed for at udskifte borde og stole indenfor deres nuværende budget.

Vi ønsker ikke at lægge yderligere økonomisk pres på skolerne. Og vi vil derfor afsætte penge i vores budget de kommende år, så en udskiftning af skolemøblerne kan ske henover en relativ kort årrække.

Vores fokus vil således - i flere forskellige sammenhænge - være rettet vores folkeskoler i de kommende år.

Bjarke Abel og Heidi Serny Jacobsen, Byrådsmedlemmer Socialdemokratiet